چه موقع زمینمان را آبیاری کنیم ؟ | چه مقدار به زمین آب بدهیم؟

پاسخ به این دو سوال کلیدی برای استخراج تقویم یا برنامه آبیاری در مدیریت و بهره برداری بهینه از سیستم های آبیاری بسیار ضروری و مهم است. اما چگونه و با چه راهکارهایی میتوان پاسخی قابل اطمینان به این دو سوال داد و بهترین تصمیم را در مورد زمان آبیاری مناسب و میزان آب مورد نیاز خاک گرفت؟

آبیاری هوشمند چیست؟

یکی از بهترین راهکارهای پاسخ به این سوالات استفاده از روش های آبیاری هوشمند است، راهکاری که منجر به افزایش بهره وری فیزیکی و اقتصادی منابع آب مصرفی در کشاورزی شده و از به هدر رفتن آب در مقیاس بزرگ و کوچک ( آبیاری هوشمند باغ، آبیاری هوشمند مزارع کشاورزی، آبیاری هوشمند فضای سبز) جلوگیری می کند. آبیاری هوشمند سیستمی است که آبیاری زمین مورد نظر را با توجه به نیاز خاک آن زمانبندی کرده و به صورت خودکار، در زمان های مختلف و تعریف شده زمین را آبیاری می کند.

جالب است بدانید سردمدار استفاده از روشهای آبیاری هوشمند در جهان صحرای خشک عربستان است

سیستم آبیاری هوشمند چگونه کار می کند؟

در سیستم های آبیاری هوشمند، سنسورهایی که در قسمت هایی مشخص از خاک زمین های کشاورزی جایگذاری شده اند شرایط خاک، آب و هوا، تبخیر تعرق و در نهایت آب مورد نیاز گیاه را میسنجند و به شکل اتوماتیک زمانبندی آبیاری را برای شرایط کنونی محل تنظیم میکنند.

اگر سنسورها بدرستی کار نکنند و یا خطایی در سایر بخش های سیستم رخ دهد، قسمت کنترلی ایستگاه پمپاژ را خاموش خواهد کرد تا پس از رفع عیب سیستم، آبیاری دوباره از سر گرفته شود.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند چه مزیت ها یی دارد؟

1- استفاده از سیستم آبیاری هوشمند باعث میشود فرآیند هایی مانند آبیاری و کاربردهای سموم دفع آفات و کوددهی کاملا مکانیزه و اتوماتیک انجام شود.

2- مزیت دیگر اکثر این سیستم ها امکان حذف شیلنگ های آبیاری مزاحم است. در این روش سیستم ها در زیر زمین جاگذاری میگردد و آبپاش ها در مواقع لزوم از داخل زمین خارج شده و پس از اسپری کردن آب، به داخل برمی گردند.

3- سیستم آبیاری هوشمند کاملا میداند که چه زمانی آبیاری را شروع کند، چه مدت طول بکشد، چه فشار آبی را تامین کند و چه زمانی عملیات آبیاری تمام شود

4- سیستم آبیاری هوشمند میزان رطوبت خاک را اندازه میگیرد و اگر در طول هفته باران ببارد، برنامه آبیاری بعدی را متوقف می کند.

5- شما از طریق گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود ، از راه دور می توانید شرایط محل مورد نظر را کنترل کنید. شما از طریق گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود ، از راه دور می توانید شرایط محل مورد نظر را کنترل کنید.

6- شما از طریق گوشی ساده همراه و حتی بدون دسترسی به اینترنت ، از طریق پیامک یا تماس تلفنی با شماره های تعریف شده به سیستم ، از راه دور می توانید دستور شروع آبیاری یا توقف آبیاری را بدهید.

“سیستم های آبیاری هوشمند علاوه بر افزایش بهره وری منابع آبی وکاهش هزینه های آبیاری، منجر به پایین آمدن هزینه های استخدام نیروی انسانی نیز میشوند.”

خدمات طراح گستر آب آرا در زمینه سیستم آبیاری هوشمند :

با توجه به بحران کم آبی موجود در کشور و لزوم توجه بیشتر به موضوع مدیریت منابع آبی در کشاورزی، تیم تحقیق و توسعه شرکت طراح گستر آب آرا از سال 92 پژوهش در زمینه سیستم های آبیاری هوشمند و ارائه راهکارهای متناسب با شرایط اقلیمی کشورمان را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا ایستگاه های پمپاژ هوشمند ، لایسیمترهای هوشمند وزنی و ایستگاه های هواشناسی کشاورزی تولید شده توسط متخصصین شرکت را به صنعت کشاورزی کشورمان معرفی کرده است.

سیستم های آبیاری هوشمند

ما در مجموعه طراح گستر آب آرا با به خدمت گرفتن تکنولوژی روز دنیا توسط متخصصانی آموزش دیده در زمینه طراحی سیستم آبیاری هوشمند و نصب و نگهداری سیستم آبیاری هوشمند در کنار شما هستیم.