آشنایی با انواع لوله مورد استفاده در صنایع

انواع لوله های مورد استفاده در صنایع کدامند ؟ 

لوله ها یکی از مهمترین ابزارهای انتقال مایعات ، گازها و … در صنایع مختلفی می باشند که با توجه به جنس آنها در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند . این ابزارها با توجه به جنس ، اتصالات و نوع استفاده در تقسیم بندی های مختلفی قرار میگیرند که در ادامه این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت .

معرفی لوله های صنعتی

◾️ لوله های پلاستیکی (پلیمر)

۱- پی وی سی PVC

لوله ی پی وی سی یا همان لوله پلیکا یک نوع لوله ی پلاستیکی سفت و سخت با انعطاف پذیری بالاست. این نوع لوله از پلی وینیل کلراید (Polyvinyl chloride) که یک نوع پلیمر یا رزین است ساخته شده که در حال حاضر یکی از پر مصرف ترین محصولات در صنعت ساختمان سازی و آبیاری بخش کشاورزی می باشد.

انواع لوله های صنعتی

مزایای لوله های پی وی سی

  • عدم زنگ زدگی و پوسیدگی
  • تحمل فشار آب بالا
  • هزینه مناسب
  • نصب راحت
  • سبکی
  • عدم نیاز به رنگ کاری
  • انعطاف پذیری بالا

این ویژگی های سبب شده است که از لوله های پی وی سی در لوله کشی آب آشامیدنی و فاضلاب ساختمان ها به عنوان لوله تخلیه اصلی فاضلاب، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

نقاط ضعف لوله های PVC

  • ▫️در صورتی که مواد مورد استفاده در ساخت این نوع از لوله ها دارای ناخالصی باشند ، این لوله ها در برابر سرما بسیار حساس و شکننده خواهند بود.
  • ▫️در برابر حرارت زیاد فرم و استحکام خود را از دست می دهند.
  • ▫️به علت قدرت مقاومت کم جداره این لوله ها بایستی از فنر لوله باز کنی برای گرفتگی مجرای لوله ها استفاده نمود.
  • ▫️اتصال لوله های PVC توسط چسب متداول تر است. قبل از اتصال باید در سطح لوله آلودگی زدائی انجام شود و لوله کاملا خشک باشد و بعد از اتصال ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کرد تا سفت شود.

لوله های پی وی سی

۲-لوله های پلی اتیلن PE

این لوله ها به رنگ تیره یا سیاه رنگ هستند و از گرانول های شفاف پلی اتیلن ساخته می شوند . پلی اتیلن، پلیمری است که در پالایشگاه های نفت خام و در اثر واکنش های پلیمریزاسیون واحدهای منومر اتیلن تشکیل می شود .

ادامه مطلب  شیرتوپی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

این لوله ها به دلیل کیفیت بالای ساخت مثل عدم زنگ زدگی و پوسیدگی ، عدم نشتی و شکستگی، جنس مرغوب و مقاومت بالا، سازگار با محیط زیست، سبکی و مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش در تاسیسات زیر بنایی شهری و روستایی مثل صنعت آب و فاضلاب استفاده شده و جایگزین لوله های فلزی و سیمانی قدیمی می شوند.

همچنین این انواع لوله پلی اتیلن در صنعت کشاورزی نیز کاربرد وسیعی دارند. و وارد شدن آن ها در بخش آبیاری تاثیر زیادی در صرفه جویی منابع آبی داشته است.  گفتنی است ضخامت و چگالی لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های PVC بیشتر است.

لوله پلی اتیلن PP

۳- لوله های پلی پروپیلن PP (سبز و سفید)

این لوله ها که برای آب‌رسانی سیستم‌های کوچک استفاده می‌شود . مقاومت بالایی نسبت به سایر انواع لوله‌های پلیمری دارد به همین خاطر در هر دو سیستم آب‌رسانی گرم و سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به علت حساسیت نسبت به نور خورشید و اشعه ماورای بنفش، در صورتی که در مقابل این نورها قرار بگیرد، دچار شکنندگی می‌شود.

۴- لوله های پلی بوتیلن PB:

امروزه این نوع لوله ها در ساخت و سازهای جدید به علت مقاومت کم در برابر سرما و دمای بالا و همچنین قابلیت اشتعال بودن ، چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. و یا اغلب در ترکیب با مس استفاده می‌شود. از ویژگی های مثبت این لوله ها میتوان به مقاومت نسبت به سایش و خوردگی، نارسانای حرارت و الکتریسیته و انعطاف پذیری اشاره کرد.

۵-لوله های ABS

لوله های ABS یکی از شناخته شده ترین انواع لوله های پلیمری مورد استفاده می باشند. ABS کوتاه شده Acrylonitrile butadiene styrene می باشد که اشاره به پلیمر مورد استفاده در این نوع از لوله ها دارد. این لوله ها در مقابل خورندگی مقاومت بالایی داشته و از این رو در سیستم های فاضلاب ساختمانی ، محافظ برای کابل های برق و مخابرات و همچنین در سیستم های آبیاری تحت فشار مورد استفاده قرار میگیرد.

ادامه مطلب  انواع سیستم های آبیاری بارانی
۶-لوله های CPVC

لوله CPVC نوعی ترموپلاستیک است که توسط پلیمر PVC تولید میشود . این لوله ویژگی های PVC را داشته و علاوه بر آن نسبت به PVC معمولی دارای مقاومت دمایی بسیار بالایی می باشد. از این رو از این نوع لوله ها در انتقال آب آشامیدنی ، مواد صنعتی گرم و سرد و … استفاده میشود .

لوله چدنی

◾️لوله های چدنی

جنس لوله های چدنی از چدن ریخته گری است. و معمولاً برای لوله کشی فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی استفاده می شود . این لوله ها ازنظر مقدار آلیاژ، شکل و طول لوله و نوع کاربرد به دو دسته‌ مختلفی تقسیم می‌شوند.

۱-لوله های چدنی بوشن دار دارای سر توپی

۲-لوله های چدنی بدون بوشن دارای سر تخت

لوله گالوانیزه

◾️لوله های گالوانیزه

۱- لوله های فولادی گالوانیزه

این نوع لوله ها نسبت به لوله های آهنی سبک تر و براق تر اند و برای آبرسانی و گاهی تخلیه فاضلاب به کار برده می شوند ولی مورد استفاده اصلی آنها برای تهویه است. جنس این لوله ها از فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده و درز آن را جوش می دهند و سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگی ها روی اندود ( گالوانیزه ) می کنند.این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند. برای گالوانیزه کردن لوله های فولادی از پیل شیمیایی یا پیل گالوانیک استفاده می کنند.

۲-لوله های آهنی گالوانیزه

جنس این لوله ها آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاههای درز جوش بهم جوش داده می شود و سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می برند. این لوله ها از رنگ تیره و خاکستریشان شناخته می شوند.

لوله فولادی

◾️لوله های فولادی :

1- لوله های فولادی درز دار:

معمولا نیاز به جوشکاری داشته و به نوعی باید جریان برق با فرکانس بالا در آنها رد و بدل شود.

شامل انواع
لوله درز مستقیم
لوله درز مستقیم صنعتی
لوله درز مستقیم تست آب
لوله درز مستقیم گاز خانگی
لوله درز مستقیم گاز API
لوله جدار چاه
لوله جدار چاه، لوله سایز بالا (اسپیرال)
لوله درز مستقیم کالوپ
لوله داربستی

ادامه مطلب  سیستم آبیاری بارانی چیست و چگونه کار می کند؟

2-لوله های فولادی بدون درز یا مانیسمان

از این نوع لوله ها به دلیل هزینه پایین و امنیت بالا در جابه جایی نفت و گاز استفاده می شود.لوله های مانیسمان از جنس استیل و کربن و فولاد و در سایز های 10، 20، 40، 80 و 160 تولید می شوند.

لوله برنجی

◾️لوله‌های برنجی:

این لوله ها در لوله‌کشی تأسیسات گازی و شیمیایی و گاهی تبرید استفاده می شوند.

◾️لوله‌های سربی:

لوله های سربی در لوله‌کشی تأسیسات فاضلاب حاوی اسیدهای غلیظ کاربرد دارند.

◾️لوله‌های سفالی:

در لوله‌کشی فاضلاب حاوی مواد اسیدی و تخلیه گاز چاه فاضلاب به کار می‌رود.

◾️لوله مسی:

لوله‌های مسی دارای مقاومت بالایی هستند و در سیستم‌های آب‌رسانی، تاسیساتی، تهویه مطبوع برای لوله‌کشی مسیر ماده مبرد و در ساخت کویل‌ها به کار می‌روند.

لوله سیمانی

◾️لوله‌های سیمانی:

این لوله ها در لوله‌کشی آب و فاضلاب در زیرزمین مصرف می‌شود و لوله‌های سیمانی آزبستی نیز در لوله‌کشی تأسیسات فاضلاب و گاهی هوای با فشار کم استفاده می‌شود. امروزه این نوع لوله ها به دلیل مشکلات زیست محیطی و هزینه بربودن نگهداری و تعمیر دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

▪️لوله های استیل

استیل از آهن و حدود 2% کربن ساخته می شود. میزان درصد کربن موجود در استیل، مقاومت، سختی یا تردی آن را تعیین می کند. انواع لوله استیل یکی از رایج ترین تجهیزات قابل نصب در تأسیسات ساختمانی و صنعتی هستند.از مهم ترین ویژگی های لوله های استیل می توان به مقاومت در برابر خوردگی، سطح صاف و صیقلی، درخشندگی و جلا، پایداری حرارتی بالا، قابلیت بازیافت و دوام و طول عمر بالا اشاره کرد. این لوله ها در تأسیسات حساس انتقال نفت و گاز در پالایشگاه ها به کار می روند.

شرکت طراح گستر آب آرا مفتخر است با تولید انواع لوله و اتصالات پی وی سی و پلی اتیلن بر اساس استاندارد ها بین الملی گامی مهم در جهت تجهیز سیستم های آبیاری و زهکشی داشته باشد.

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید